Ahad, 3 Februari 2013

Ujian Dahsyat Terhadap Iman

السلام عليكم ورحمة الله بركاته
أعوذ بالله من شر الشيطان الرجيم


Adakah patut kamu menyangka bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum sampai kepada kamu (ujian dan cubaan) seperti yang telah berlaku kepada orang-orang yang terdahulu daripada kamu? Mereka telah ditimpa kepapaan (kemusnahan hartabenda) dan serangan penyakit, serta digoncangkan (oleh ancaman bahaya musuh), sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman yang ada bersamanya: Bilakah (datangnya) pertolongan Allah?" Ketahuilah sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat (asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh kepada agama Allah).
(Al-Baqarah 2:214)



Dan demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang yang terdahulu daripada mereka, maka (dengan ujian yang demikian), nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang sebenar-benarnya beriman, dan nyata pula apa yang diketahuiNya tentang orang-orang yang berdusta.
(Al-'Ankabuut 29:3)


"Dimulai dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang".

Daripada Abu Hurairah r.a. bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda : 
"Bersegeralah kamu beramal sebelum menemui fitnah (ujian berat terhadap iman) seumpama malam yang sangat gelap. Seseorang yang masih beriman di waktu pagi kemudian di waktu petang dia sudah menjadi kafir atau (Syak Perawi Hadis) seseorang yang masih menjadi kafir. Ia telah menjual agamanya dengan sedikit dari mata benda dunia". 


HADIS RIWAYAT MUSLIM

Renungkanlah... Wallahu a'lam


Tiada ulasan: