Isnin, 28 Januari 2013

Hamba Menjadi Tuan, Banyak Banggunan Pencakar Langit

السلام عليكم ورحمة الله بركاته
أعوذ بالله من شر الشيطان الرجيم


Wahai orang-orang yang beriman! Sebarkanlah sebahagian dari apa yang telah Kami berikan kepada kamu, sebelum tibanya hari (kiamat) yang tidak ada jual-beli padanya, dan tidak ada kawan teman (yang memberi manfaat), serta tidak ada pula pertolongan syafaat. Dan orang-orang kafir, mereka itulah orang-orang yang zalim.
(Al-Baqarah 2:254)


Tiap-tiap yang bernyawa akan merasai mati, dan bahawasanya pada hari kiamat sahajalah akan disempurnakan balasan kamu. Ketika itu sesiapa yang dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke syurga maka sesungguhnya ia telah berjaya. Dan (ingatlah bahawa) kehidupan di dunia ini (meliputi segala kemewahannya dan pangkat kebesarannya) tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang yang terpedaya.
(A-li'Imraan 3:185)


Wahai Tuhan kami! Berikanlah kepada kami pahala yang telah Engkau janjikan kepada kami melalui Rasul-rasulMu, dan janganlah Engkau hinakan kami pada hari kiamat; sesungguhnya Engkau tidak memungkiri janji".
(A-li'Imraan 3:194)


"Dimulai dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang".

Daripada Umar bin Al-Khattab r.a. (dalam sebuah hadis yang panjang) .......... Kemudia Jibrail bertanya kepada Rasulullah s.a.w. : "Khabarkan kepadaku tentang hari kiamat? Lalu Nabi s.a.w. menjawab, "Orang yang ditanya tiada lebih mengetahui daripada orang yang bertanya, "Maka Jibrail lalu berkata, "Kalau begitu cuba khabarkan kepadaku tanda-tandanya, "Maka Nabi s.a.w. menjawab, "Bahawa hamba akan melahirkan tuannya dan engkau melihat orang berjalan tanpa kasut dan orang yang bertelanjang lagi miskin yang hanya mengembala kambing itu berlumba-lumba untuk membuat binaan,"

HADIS RIWAYAT MUSLIM

Renungkanlah... Wallahu a'lam.

Tiada ulasan: