Isnin, 17 Disember 2012

Hadis Sahih Muslim - Anjuran Untuk Bertaubat

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


Sesungguhnya orang-orang yang takut (melanggar hukum) Tuhannya semasa mereka tidak dilihat orang dan semasa mereka tidak melihat azab Tuhan, mereka beroleh keampunan dan pahala yang besar.
(Al-Mulk 67:12)

"Dengan menyebut nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang".

Dari Abu Hurairah, dari Rasulullah S.A.W. bersabda :-

"Allah Azza wa Jalla berfirman : "Aku menurut persangkaan hamba-Ku kepada Ku. Aku bersamanya manakala dia menyebut-Ku. Demi Allah! Allah sangat senang dengan taubat seorang hamba, melebihi senangnya seseorang dari kalian yang menemukan kembali barangnya yang sudah hilang. Barangsiapa mendekat kepada-Ku sejangkal sahaja, maka Aku akan mendekat kepadanya sehasta, barangsiapa mendekat kepada-Ku sehasta maka Aku mendekat kepada sedepa, jika dia datang kepada-Ku dengan berjalan maka Aku mendekat kepadanya dengan berlari."

HADIS RIWAYAT MUSLIM (2675) JILID 4

Renungkanlah... Wallahu a'lam.

Tiada ulasan: